Carnivoor Dieet: Voordelen en Voorbeeld Menu

Laatst bijgewerkt: 
november 17, 2021
Door 
Jasmijn Dijkstra
 - Voedingsdeskundige

Ik hoor je al denken: “hmm, carnivoor dieet? Dat zal wel een dieet zijn met vlees!”. We kennen allemaal verschillende soorten diëten, de ene wat simpeler of makkelijker, de andere wat moeilijker of extremer. Er wordt gezegd dat het carnivoor dieet voor échte mannen is. We horen je al denken: “Hoezo, voor mannen?”. Het dieet wordt tegenwoordig door veel mensen gevolgd, maar wat is precies het carnivoor dieet en welke resultaten kan het opleveren voor jouw lichaam?

Wat is het?

Zoals de naam het al zegt, bestaat het dieet van carnivoren voornamelijk uit dierlijke producten, zoals eieren, grote hoeveelheden vlees, gevogelte en vis. In tegenstelling tot een normaal dieet worden er bijna geen groenten (en fruit) gegeten, oftewel koolhydraten.

Bij dit dieet is het dus de bedoeling dat je zo min mogelijk koolhydraten naar binnen werkt door alleen maar dierlijke producten te eten. Alle voedingstoffen dienen uit de dierlijke producten gehaald te worden, geen groente en fruit etc. Dit betekent dat er overeenkomsten zijn met het ketogeen dieet, maar dat de voedselkeuze nog meer beperkt wordt.

Het dieet is zowel eenvoudig als beangstigend; je eet alleen maar dierlijke producten, met name vlees. Men verneemt dat dit uitzonderlijkere ketogene dieet helpt om gewicht te verliezen en allerlei gezondheidsproblemen te voorkomen.

Volgens onderzoekers kan vlees een gezond effect hebben op de gezondheid. Wat duidelijk is, is dat er veel eiwitten in dierlijke producten zitten. Dit stimuleert het afvallen of de spieropbouw. Onderzoekers menen dat er ook essentiële vetten en voornamelijk de omega 3-vetten in dierlijke producten zitten, wat zeer belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Er kleven dus voor- en nadelen aan dit dieet.

De voordelen van een carnivoor dieet

Het volgen van een carnivoor dieet brengt zich een aantal voordelen met zich mee.

Insulineresistentie verminderen

Zo kan een carnivoor dieet door de sterke koolhydraatverlaging insulineresistentie verminderen.

Mindere belasting immuunsysteem

Mensen met bepaalde auto-immuunziekten of virale ziekten zoals de ziekte van Lyme kunnen bijvoorbeeld een carnivoor dieet proberen om de belasting van het immuunsysteem te minimaliseren. Dit levert ze enkele verbeteringen op korte termijn op, zoals meer energie, stabielere bloedsuikerspiegel, minder lichamelijk ongemak en een vermindering van darmklachten.

Afvallen

Het voornaamste voordeel en vaak ook de belangrijkste reden van veel mensen om dit dieet te volgen, is de mogelijkheid om vet te verliezen.

De nadelen van een carnivoor dieet

Net zoals het carnivoor dieet voordelen heeft, zijn er natuurlijk ook nadelen. Wellicht heeft dit dieet zelfs meer nadelen dan voordelen.

Beperkte voedelkeuze

Ten eerste wordt de voedselkeuze erg beperkt, de keuze is bijna alleen maar vlees. Bij het volgen van dit dieet zal er waarschijnlijk veel verzadigd vet, cholesterol en zout geconsumeerd worden. Enkele onderzoeken hebben uitgewezen dat dit kan zorgen voor hart- en vaatziektes. Het kan dus ongezond en mogelijk zelfs gevaarlijk worden om dit dieet te volgen.

Tekort aan voedingsstoffen

Verder wordt er over het algemeen veel belangrijke voedingsstoffen overgeslagen in dit dieet. Dat komt omdat belangrijke voedzame producten niet meer gegeten worden, zoals fruit en groenten. Vezels en vitaminen worden nauwelijks meer opgenomen in een dergelijk dieet. Dit kan tevens gevolgen hebben voor de gezondheid.

Moeilijk dieet

Een vaak minder belicht nadeel is het mentale aspect wat aan dit dieet kleeft. Alleen vlees eten klinkt misschien lekker en wel makkelijk om te doen, echter hoeft dit zeker niet zo te zijn. Veel mensen die dit dieet hebben geprobeerd, houden het niet vol. Het is mentaal erg zwaar om dit dieet te volgen vanwege de beperkte keuze aan voedsel en de bijeffecten die het dieet heeft op je lichaam.

Hoe werkt het carnivoor dieet?

De reden dat mensen kunnen afvallen door het volgen van het carnivoor dieet, is dat je met het carnivoor dieet de staat van ketose kan bereiken. Ketose is een metabool proces waarbij het lichaam vetzuren afbreekt in ketonen. Dit proces bereikt men wanneer er geen of nauwelijks koolhydraten binnenkomt voor het lichaam en het lichaam een andere energiebron gaat zoeken en daarbij lichaamsvet gaat gebruiken als energiebron.

Normaal gesproken is onze energiebron namelijk glycogeen, dit zit opgeslagen in onze spieren en de lever en kan opgeslagen worden wanneer we koolhydraten opnemen. Het is een vorm van glucose die dus als primaire energiebron wordt gebruikt door ons lichaam, wanneer er genoeg van aanwezig is. In het geval dit niet zo is, bijvoorbeeld door toedoen van een koolhydraatarm dieet (zoals ketogeen- of carnivoor dieet), zal het lichaam overschakelen van suikerverbranding naar vetverbranding. Vanuit de lever worden vetmoleculen afgebroken door enzymen en zo ontstaan ketonen die als brandstof kan worden gebruikt.

Het duurt voor de meeste mensen ongeveer vijf dagen om in ketose te raken. In deze dagen worden de glycogeenvoorraden uitgeput door de verlaging van de koolhydraatinname die met dit dieet gepaard gaat. We spreken hier dan over een koolhydraatinname van maximaal 50 gram per dag, alhoewel dit voor ieder persoon verschilt. Zo zijn er mensen die dagelijks maar maximaal 30 gram aan koolhydraten mogen innemen om het proces van ketose in gang te brengen. Het lichaam kan dan wel begonnen zijn aan de ketose, maar het betekent niet dat het gelijk gewend is aan de nieuwe staat. Dit kan langer duren en de bijeffecten zijn vaak snel merkbaar voor de mensen die het dieet aangaan. Er wordt ook wel gesproken over de zogenaamde ‘keto griep’. Veel mensen voelen zich tijdens de eerste vijf dagen niet zo lekker of zelfs ziek, totdat het lichaam efficiënt vet kan verbranden. Klachten als vermoeidheid blijven vaak zelfs langer aanhouden, tot wel twee of drie weken. Hoelang het precies duurt om in ketose te komen, is ook afhankelijk van hoe strikt je het dieet opvolgt. Wanneer er toch niet-dierlijke producten worden genuttigd, kan het langer duren voordat het lichaam in ketose raakt. De gewenste effecten van de ketose, met name vetverlies, kunnen pas merkbaar zijn na weken of maanden van ketose.

Wat mag je eten tijdens een carnivoor dieet

Zoals eerder besproken wordt het dieet van iemand die een carnivoor dieet volgt erg beperkt. Hieronder een overzicht met wat je mag eten:

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren

Vaak worden kruiden zonder koolhydraten ook geaccepteerd, zoals zout en peper.

Wat moet je vermijden

Ander voedsel mag dus NIET gegeten worden, een overzicht met wat je niet mag eten.

  • Granen
  • Groente
  • Peulvruchten
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Suikers
  • Zuivel

Sommige mensen volgen een minder streng carnivoor dieet en eten bijvoorbeeld ook yoghurt en zachte kazen. Echter is het niet gebruikelijk binnen een echt carnivoor dieet. Daar is het echt verboden ander voedsel te eten.

Wat mag je wel en niet drinken

Je mag alleen water drinken tijdens een carnivoor dieet. Drinken wat geen water is zoals frisdrank, koffie, thee, vruchtensap enz. mogen niet benuttigd worden.

Alcoholische drankjes zoals bier, wijn, likeur en andere sterke drankjes zijn ook verboden tijdens een carnivoor dieet.

Carnivoor Dieet Menu Voorbeeld

Een dagelijks dieet volgens het carnivoor dieet zou er als volgt kunnen uitzien:

Ontbijt: eieren en spek / worstjes / zalm

Lunch: burger (zonder brood) / stuk kipfilet / stuk zalm / makreel

Avondeten: lamskoteletjes / stuk tonijn / biefstuk

Tussendoortjes: beef jerky / stuk (harde)kaas / hardgekookte eieren.

Zoals te zien is, wordt het dieet ernstig beperkt, de keuze is daarom gering en lijken de maaltijden veel op elkaar. Het tekort aan variatie blijkt voor veel mensen lastig te zijn.

Conclusie

Een carnivoor dieet is een dieet waarbij alleen dierlijke producten gegeten kan worden.

Het resultaat hiervan is dat het lichaam in ketose raakt vanwege de lage inname van koolhydraten wat met dit dieet gepaard gaat. Het lichaam gaat dan over op vetverbranding in plaats van suikerverbranding. Dit kan mogelijk vetverlies veroorzaken wat voor de meeste mensen de reden is om dit dieet te volgen. Verder kan het zijn dat het dieet een optie is voor mensen die rekening moeten en/of willen houden met hun bloedsuikerspiegel.

De grootste nadeel van het dieet is de beperkte voedselkeuze, wat als gevolg heeft dat veel belangrijke voedingsstoffen worden gemist, dit kan een negatief invloed hebben op de gezondheid. Verder wordt vaak gezegd dat het dieet erg zwaar is om vol te houden vanwege de bijeffecten zoals trek en vermoeidheid in de beginfase.

Gezien de nadelen, lijkt dit dieet erg extreem en niet echt toepasselijk voor een gemiddeld persoon. Het is daarom aan te raden dit dieet pas te overwegen wanneer je specifieke doelen hebt en je het voor bepaalde gezondheidsredenen wilt doen.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2021 GezondBron.nl – Alle rechten voorbehouden