Wat is Ketose en hoe kom je in Ketose?

Laatst bijgewerkt: 
oktober 31, 2021
Door 
Jasmijn Dijkstra
 - Voedingsdeskundige

Wil je afvallen? Dan kun je vaak door de bomen het bos niet meer zien wanneer je op google zoekt naar manieren om dit te doen. Een steeds populairder wordend dieet is bekend als het Keto dieet. Ook wel koolhydraten arm dieet genoemd. Wil je echter nog een stap verder gaan en rigoureus van je extra vetjes afkomen dan is je lichaam in een staat van Ketose brengen misschien wel iets voor jou.

Wat is Ketose?

Ketose is een staat van je lichaam waarin het ketonen produceert. Dit proces ontstaat wanneer het lichaam onvoldoende koolhydraten heeft om te verbranden. In plaats van koolhydraten zet het lichaam lichaamsvet om tot energie. Daarnaast worden vetzuren afgebroken in ketonen.

Het lichaam in staat van Ketose brengen is eenvoudig te bewerkstelligen. Houdt er echter wel rekening mee dat dit process voordelen maar ook zeker nadelen met zich mee brengt. Ieder lichaam is uniek waardoor een staat van Ketose bereiken voor iedereen anders zal zijn.

Waarom wil ik in Ketose zijn?

Ketose is niet een alledaags begrip wat veel gebruikt wordt en wat veel mensen kennen. Vaak komen mensen in aanraking met het woord Ketose omdat ze opzoek zijn naar een manier om af te vallen. Vooral mensen die dit op een snelle manier willen doen.

Hoe werkt Ketose?

Om het lichaam in staat van Ketose te krijgen dan kan dit alleen wanneer het een tekort aan koolhydraten heeft om te verbranden. Wanneer er een tekort is aan koolhydraten zal het lichaam iets anders moeten zoeken om alsnog energie te creëren. Ons lichaam kiest er dan voor om lichaamsvetten te verbranden.

Lichaamsvetten zitten van nature in ons lichaam. Deze vetten zijn lastiger te verbranden dan koolhydraten. Dit is dan ook de reden waarom het lichaam in eerste instantie kiest om koolhydraten om te zetten tot energie. Wanneer het lichaam geen koolhydraten meer heeft zal het lichaamsvetten verbranden. De verbranding van vetten komt tot stand door bepaalde enzymen die vrij komen in onze lever. Om deze enzymen te krijgen moet het lichaam vetzuren omzetten tot ketonen.

Wanneer de lever vetzuren verbrand en omzet tot Ketonen is het lichaam in staat van Ketose. Dit proces is een lichaamseigen proces wat van nature ontstaat. Het lichaam van mensen die zwaar ondervoed zijn, in derde wereld landen bijvoorbeeld, zijn vaak in een staat van Ketose.

Hoe kom je in Ketose?

Wellicht spreekt dit voor zich wanneer je het bovenstaande gelezen hebt. De enige manier om je lichaam in staat van Ketose te krijgen is door geen of erg weinig koolhydraten te eten. Het wordt aangeraden om minder dan 50 gram koolhydraten te eten. In principe moet het lichaam minder koolhydraten binnen krijgen dan dat het lichaam nodig heeft aan energie. Verbruik je veel energie dan zou je meer koolhydraten kunnen eten dan wanneer je weinig energie verbruikt. Wil je er zeker van zijn dat je lichaam in een staat van Ketose geraakt dan is het, het beste om (tijdelijk) helemaal geen koolhydraten te eten.

Hoe Ziet Mijn Dieet Eruit?

In eerste instantie zul je waarschijnlijk helemaal geen koolhydraten eten om je lichaam in Ketose te krijgen. Zodra je lichaam in Ketose is wordt het aangeraden om de volgende verhoudingen te volgen.

  • 25% eiwitten
  • 70% gezonde vetten
  • 5% koolhydraten

Deze verhoudingen worden aangeraden om een staat van Ketose zolang mogelijk vol te houden. Als je helemaal geen koolhydraten tot je neemt kan dit op den duur schadelijk zijn voor je lichaam. Dit komt bijvoorbeeld doordat je te hard afvalt en geen vetweefsel meer hebt. Dit vetweefsel beschermt je organen en geven je energie. Raken deze totaal uitgeput dan kan dit schade veroorzaken in het lichaam.

Wat mag ik wel eten?

De volgende producten zijn koolhydraten arm. Dit betekent dat er weinig koolhydraten in zitten. Dit maken ze geschikt wanneer je de hoeveelheid koolhydraten in je lichaam wilt verminderen. De producten die je wel kan eten zijn onder andere:

  • Groentes
  • Eiren
  • Noten
  • Zuivel (kaas boter, yoghurt etc.)
  • Vetten (avocado, gezonde olie)
  • Fruit
  • Vlees en Vis

Wat mag ik wel drinken?

Ook in bepaalde drankjes komen koolhydraten voor. Wederom hangt dit af van wat je drinkt. Wil je je lichaam in staat van Ketose krijgen dan kun je de volgende producten gewoon blijven drinken.

  • Thee
  • Koffie
  • Water

Wat mag ik niet eten?

Veel producten bevatten van nature koolhydraten. Het ene product bevat meer dan het andere product. Wanneer je zo min mogelijk koolhydraten in je lichaam wilt dan wordt het niet aangeraden om (te veel van) de volgende producten te eten:

  • Pasta
  • Rijst
  • Brood
  • Gebak
  • Koekjes
  • Zetmeel
  • Ontbijtgranen

Wat kan ik beter niet drinken?

De volgende drankjes worden niet aangeraden wanneer je, je lichaam in staat van Ketose wilt krijgen:

  • Cocktails
  • Gezoete dranken
  • Bier

Bier bevat zetmeel. Zetmeel bestaat grotendeels uit koolhydraten. Cocktails en gezoete dranken bevatten suiker. Deze suikers bestaan ook grotendeels uit koolhydraten en zullen het proces tegenwerken.

Hoe Kom ik Erachter of ik in Ketose Ben?

Je bent gestopt met koolhydraten eten omdat je, je lichaam in een staat van Ketose wilt laten komen. Maar hoe weet je of je lichaam dat ook daadwerkelijk is? Er zijn meerdere manieren om hier achter te komen. De meest voorkomende methoden zijn onder andere:

1. Gewichtsverlies

Doordat je vet gaat verbranden wanneer je in Ketose bent, kan een grote hoeveelheid gewichtsverlies een indicatie zijn dat je lichaam in staat van Ketose is. De reserve koolhydraten zijn verbrand en je lichaam gaat nu over naar vetten. Houd er rekening mee dat dit wel eventjes kan duren. Afhankelijk van hoeveel koolhydraten en glucose je in je lichaam hebt opgeslagen zal dit de duur bepalen. Ieder mens is uniek en zal dus ook eerder overgaan tot vet verbranding dan een ander. Vergelijken met hoe het bij iemand anders gaat, wordt hierbij dan ook niet aanbevolen.

2. Bloed prikken

Wil je zeker weten of je lichaam in staat van Ketose verkeert, dan is bloedprikken een mogelijke optie. Een bloed test lijkt veel op die van een glucose meting bij mensen met diabetes. Je prikt met een naald in je vinger en vangt het druppeltje bloed op. Dit bloed doe je op een klein stripje wat je vervolgens in een ketonenmeter stopt. De ketonenmeter zal vervolgens aangeven hoeveel ketonen er aanwezig zijn in je bloed en of je in Ketose verkeert.

3. Urine analyse

Ben je iemand die geen fan is van naalden of van bloed dan kun je ook een betrouwbare meting doen door middel van een urine analyse. Bij een urine analyse vang je, je urine op in een bekertje. Vervolgens doe je daar een keto strip in. Zodra de strip in contact komt met urine veranderd het van kleur. De kleur die het staafje krijgt verteld je hoeveel ketonen er in je lichaam aanwezig zijn.

Wat Zijn de Voordelen Van Ketose?

1. Gewichtsverlies

Wanneer je stopt met koolhydraten eten zal je lichaam van nature vet verbanden. Stop je dus met koolhydraten eten dan zul je zeker afvallen. Het kan eventjes duren voordat alle koolhydraten die aanwezig zijn in je lichaam verband zijn. Duidelijk is wel dat, zodra je lichaam in staat van Ketose is dan zul je afvallen.

2. Minder honger

Sommige mensen ervaren minder honger wanneer hun lichaam in Ketose is. De reden hiertoe kan zijn omdat ze meer van andere producten nuttigen. Wanneer je veel eiwitten en vetten in je dieet hebt dan zul je met mindere hoeveelheden eten sneller vol zitten. De verbranding van vetten kunnen langer duren waardoor je minder honger hebt tussendoor.

3. Energie toename

De meeste mensen ervaren een toename in energie. Dit komt doordat normaal gesproken het lichaam alleen energie krijgt uit de koolhydraten die het binnenkrijgt. Van nature is er meer vet aanwezig in het lichaam. Is je lichaam in staat van Ketose dan heeft het een grotere bron aan brandstof waar het uit kan putten.

4. Suikerspiegel laag

Wanneer je stopt met koolhydraten eten en je lichaam in staat van Ketose is dan kan dit er voorzorgen dat je alvleesklier minder insuline aan hoeft te maken. Insuline zet suikers om zodat het door de cellen kan worden opgenomen. Heeft je lichaam minder suikers dan zal het de insuline dus ook niet nodig hebben. Het resultaat is dat je bloedsuiker gehalte laag blijft. Sommige mensen met diabetes proberen hun lichaam in staat van Ketose te brengen. De meningen zijn nog verdeeld of dit een goede aanpak is of niet.

5. Kans op hart- en vaatziekten verminderen

Doordat je lichaam energie put uit vetten wanneer het in Ketose is, wordt de kans op hart- en vaatziekten verminderd. Hart- en vaatziekten ontstaat vaak doordat mensen te veel vet hebben. Dit vet vernauwd bloedvaten waardoor er bloedpropjes kunnen blijven hangen. Wanneer een bloedvat afgesloten wordt door een bloedprop dan kan het bloed niet verder stromen. Dit kan een hartaanval tot gevolg hebben. Hoe minder vet er dus in het lichaam zit, hoe kleiner de kans wordt dat dit gebeurd.

Wat Zijn de Nadelen Van Ketose?

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Wanneer je lichaam net pas in ketose komt kan je de keto-griep ervaren. Dit kan je zien als de periode waar je lichaam aan het ketose proces moet wennen. Je zal tijdens deze periode symptomen ervaren zoals:

  • Hoofdpijn:
  • Slecht slapen
  • Slechte adem
  • Meer honger
  • Diarree
  • Obstipatie
  • Vermoeidheid

Om de kans op negatieve effecten van Ketose te voorkomen is het belangrijk om voldoende gezonde vetten en eiwitten binnen te krijgen. De hoeveelheid die je van beide producten binnen moet krijgen is afhankelijk van jouw lichaam en de hoeveelheid energie die je verbruikt op een dag. Met een Keto Calculator kan je jouw waardes berekenen.

Kan Mijn Lichaam Altijd in Ketose Blijven?

De meningen zijn verdeeld als het aankomt op hoelang je deze manier van energie omzetting kunt voortzetten. Het lichaam heeft op lange termijn koolhydraten nodig om gezond te blijven.

Als je te lang in een staat van Ketose blijft, werkt je lever dus veel harder dan wanneer het lichaam grotendeels door omzetten van koolhydraten energie produceert. Wanneer de lever te lang over actief is kan dit schade veroorzaken aan de lever. Het wordt daarom aangeraden om wel wat koolhydraten te blijven eten.

Uiteindelijk gaat het allemaal om balans. Je zult zelf aanvoelen wanneer je over de grens gaat. Blijf alert en zorg ervoor dat je op tijd aan de bel trekt wanneer je, je niet goed voelt.

Wat moet ik onthouden?

In ketose raken is een effectieve manier om vet en gewicht te verliezen. Onthoud wel dat je langdurig in ketose moet blijven om echt te kunnen afvallen. Blijf daarom dus consistent met je keto dieet en de resultaten zullen zeker komen.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2021 GezondBron.nl – Alle rechten voorbehouden