Keto dieet: Wat zegt de wetenschap?

Laatst bijgewerkt: 
oktober 31, 2021
Door 
Jasmijn Dijkstra
 - Voedingsdeskundige

Er is een reden waarom het koolhydraatarme dieet zo populair is. Het is een effectieve methode om gewicht te verliezen en biedt ook voordelen bij het verlagen van het risico op het metabool syndroom en diabetes type 2. Sinds 1921 wordt het keto dieet ook gebruikt als alternatieve therapie voor epileptische aanvallen. Er is door de jaren heen veel onderzoek gedaan naar de voordelen en gevolgen van het dieet. Wat zegt de wetenschap over dit dieet?

De effecten van het keto dieet

Het ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet. Op dit dieet eet je maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Hierdoor bestaat je totale energie-inname voornamelijk uit vetten en eiwitten, bij het volgen van dit dieet. Wanneer je weinig koolhydraten binnenkrijgt, neemt de hoeveelheid glucose in je bloed af. Je lichaam gaat dan over tot vetzuurverbranding om toch voldoende brandstof te hebben. De vetzuurverbranding leidt tot het ontstaan van ‘ketonen’. Deze ketonen worden dan als brandstof gebruikt in plaats van glucose [1].

Afvallen met het keto dieet

Dat je veel afvalt door het keto dieet is bijna vanzelfsprekend en dit blijkt ook uit onderzoek. Bij het volgen van het keto dieet verlies je aanzienlijk meer gewicht dan bij het volgen van een koolhydraatrijk dieet. Dit is echter een punt waar niet alle wetenschappers het over eens zijn. Sommige wetenschappers suggereren namelijk dat er in feite geen specifieke voordelen zijn aan het volgen van koolhydraatarme diëten en dat gewichtsverlies eenvoudigweg het gevolg is van een verminderde calorie-inname. Bovendien zit je door het innemen van voornamelijk vetrijke producten, ook sneller vol. Daarnaast heeft het Amerikaanse ministerie van landbouw geconcludeerd dat caloriearme diëten hoe dan ook zullen resulteren in effectief gewichtsverlies, onafhankelijk van de samenstelling van de macronutriënten zoals koolhydraten. In tegenstelling tot deze opvattingen, tonen de meeste onderzoeken aan dat proefpersonen die een koolhydraatarm dieet volgden, in de eerste 3-6 maanden meer gewicht verloren dan degenen die een uitgebalanceerd, koolhydraatrijk dieet volgden [2].

Het keto dieet kan dus het lichaamsgewicht verminderen, hoewel niet per se effectiever dan andere diëten. Ketogene diëten kunnen bloedglucose verlagen, maar de effectiviteit neemt meestal binnen de eerste paar maanden weer af. Op de lange termijn, of wanneer ze worden afgestemd op de energie-inname, kunnen gebalanceerde diëten effectiever zijn [3].

Keto dieet als behandeling voor epilepsie

Wanneer patiënten niet adequaat reageren op behandelingen met anti-epileptica, bevelen neurologen vaak andere therapieën aan, waaronder een ketogeen dieet. Het keto dieet is een laatste redmiddel voor veel kinderen en volwassenen met epilepsie, die resistent zijn tegen medicatie. Het Keto dieet is een vorm van therapie die wereldwijd wordt gebruikt, vooral bij kinderen met epilepsie die moeilijk onder controle te houden zijn. Ongeveer een derde tot de helft van epilepsiepatiënten, kan de frequentie van aanvallen met minstens 50% verminderen door het volgen van een ketogeen dieet. Het gebrek aan glucose dat beschikbaar is om neuronen van brandstof te voorzien, kan een reden zijn voor de afname van aanvallen. In conclusie leidt het volgen van een keto dieet dus tot vermindering van de frequentie van aanvallen, bij sommige personen met resistente epilepsie [4].

Samenvatting

Het Keto Dieet is een uitstekende voedingspatroon die je kunt volgen als je graag wilt afvallen. Alhoewel er wetenschappers zijn die beweren dat het gewichtsverlies bij een keto dieet te danken is aan een verminderde calorie inname. Blijkt uit de meeste onderzoeken naar het koolhydraatarm dieet dat het juist komt door de verminderde koolhydraat inname.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2021 GezondBron.nl – Alle rechten voorbehouden