Is Cola Zero wel gezond?

Laatst bijgewerkt: 
november 17, 2021
Door 
Jasmijn Dijkstra
 - Voedingsdeskundige

Haast iedereen kent Coca-Cola, wellicht het bekendste frisdrankenmerk ter wereld met hun even beroemd drankje genaamd “Cola”. Vele andere frisdrankproducenten hebben geprobeerd het drankje te adopteren en met een eigen recept na te bootsen. Alhoewel het weleens in de buurt komt, is het veilig te zeggen dat het recept van Coca-Cola ongeëvenaard succes kent.

Een struikelblok voor Coca-Cola, of eigenlijk frisdranken in het algemeen, is het belang van zoetheid in de drankjes. Zoetheid is immers wat de meeste mensen doet zweren bij het drinken van frisdrank. Vaak is de meest effectieve en simpele oplossing het toevoegen van suiker en dat maakt het ook een essentieel ingrediënt in vrijwel alle “standaard” frisdranken.

Zero sugar? Is dat gezond(er)?

Het nuttigen van suiker is echter niet altijd gewenst, vanwege de effecten voor de gezondheid van de mens. Met name het in veelvoud nuttigen van suiker, is schadelijk en dit is vooral bij mensen die van frisdrank houden, een groot gevaar. Overconsumptie zorgt voor het toenemen van het gewicht en kan zelfs leiden tot bepaalde ziektes zoals diabetes.

Daarop heeft Coca-Cola een oplossing bedacht als substituut voor de gewone cola, namelijk “Cola Zero”, wat tegenwoordig is omgedoopt tot “Cola Zero Sugar”. Zoals de naam van het alternatief drankje doet vermoeden, zit er geen suiker in Cola Zero en het wordt in de markt gepresenteerd als een gezonder alternatief voor de klassieke cola (met suiker) en dat je het je mogelijk maakt om rekening met je gewicht te houden. Betekent dit echter dat Cola Zero echt gezond(er) is?

Wat zit er in Cola en Cola Zero?

Allereerst is het handig om te weten wat er precies in Cola en Cola Zero zit. Volgens Coca-Cola zit er het volgende in de twee drankjes:

Coca-Cola original taste

  • Sprankelend water
  • Kleurstof: E150d (voor de karamel kleur)
  • Voedingszuur: E338 (fosforzuur)
  • Natuurlijke aroma’s (plantenxtracten)
  • Cafeïne
  • Suiker (glucose-fructosesiroop)

Coca-Cola zero sugar

  • Sprankelend water
  • Kleurstof: E150d (voor de karamel kleur)
  • Voedingszuur: E338 (fosforzuur)
  • Natuurlijke aroma’s (plantenxtracten)
  • Cafeïne
  • Zoetstoffen (aspartaam en acesulfaam-K)
  • Zuurregelaar: E331 (natriumcitraat)

In Coca-Cola original taste zit 10.6g suiker en 180kJ/42kcal aan energie per 100 ml. Voor een blikje van 330ml kom je dus op afgerond 35 gram suiker en 139 kilocalorieën.

In Cola-Cola zero sugar zit 0g suiker en 1,4kJ/0.3kcal aan energie per 100ml. Bij een blikje Coca-Cola zero sugar van 330ml kom je afgerond op slechts 1 kilocalorie. Hiermee zit er eigenlijk nauwelijks iets aan voedingswaarde in Coca-Cola zero sugar en met Coca-Cola original taste heb je alleen suiker.

Ook wordt vermeld dat Coca-Cola zero sugar een bron is van fenylalanine dat in het zoetstof aspartaam zit. Fenylalanine is een essentieel aminozuur, je lichaam kan dit aminozuur zelf niet aanmaken. Fenylalanine kan je alleen uit je voeding krijgen, het benuttigen van teveel fenylalanine kan zorgen voor spijsverteringsproblemen en hoofdpijn.

Is het vervangen van suiker door zoetstoffen gezond?

Uit onderzoek is gebleken dat het moeilijk te zeggen is of het gezond is.

Verschillende onderzoeken geven tegengestelde resultaten. Een achtjaar durend onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die meer dan 21 met zoetstoffen gezoet drankjes per week nuttigden, een bijna verdubbeld risico hadden op overgewicht en zwaarlijvigheid vergeleken met mensen die dat soort drankjes niet nuttigden. Ook was de calorie inname van de mensen die de drankjes wel nuttigden, lager dan die van de mensen die de drankjes niet nuttigden, terwijl ze wel in gewicht toenamen. Dit zou kunnen wijzen op andere effecten die zoetstoffen zouden kunnen hebben op het lichaam.

Echter zijn er ook onderzoeken bekend waar mensen die drankjes met zoetstoffen dronken in plaats van drankjes met suiker, daadwerkelijk in gewicht afnamen. Het is dus moeilijk te zeggen of het goed of slecht is voor het afvallen, wat oorspronkelijk is beloofd met producten waar suiker vervangen wordt door zoetstoffen.

Verder heeft het drinken van zoetstof gezoete drankjes nog enkele mogelijke bijeffecten waarbij nader onderzoek nog benodigd is:

  • Verhoogd risico op tanderosie vanwege fosforzuur
  • Verhoogd risico op diabetes type 2 (minder hoog risico dan met normaal suiker gezoet)
  • Verhoogd risico op nierziekte vanwege hoog gehalte aan fosfor

Zoals eerder besproken, moet er meer onderzoek gedaan worden naar deze mogelijke risico’s. Waar in ieder geval opgelet moet worden, is dat Cola Zero een bron van fenylalanine is en gewone Cola niet. Mensen met Fenylketonurie moeten daarom oppassen met Cola Zero, omdat het lichaam van deze mensen niet in staat is om fenylalanine goed af te breken en dat kan negatieve gevolgen voor het lichaam met zich meebrengen.

Is het drinken van Cola Zero nou gezond of niet?

Er is nog meer onderzoek nodig om zeker te zijn of Cola Zero ongezond is of niet. Het enige wat zeker is, is dat Cola Zero amper calorieën bevat, het is dus een handig smakend drankje als je je calorieën wilt beperken.

De meest gezonde optie is natuurlijk om een glas water te drinken en je Cola Zero in de koelkast te laten. Maar als je Cola Zero met mate drinkt hoeft het niet ongezond voor je te zijn.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright © 2021 GezondBron.nl – Alle rechten voorbehouden